Go to Top

De werkdag van een recovery-ingenieur

Heb je altijd al willen weten hoe een werkdag eruitziet voor de experts van Kroll Ontrack?

Geir Bratberg is senior ingenieur en werkt al 23 jaar in ons Noorse datarecovery-cleanroom-team. Zijn taak is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk data kunnen worden teruggelezen van de defecte opslagapparatuur die we ontvangen.

Zo ziet zijn dag eruit:

08:00 uur

Ik log in op m’n werk en na een kopje koffie is mijn eerste opdracht het reconstrueren van RAW data van een door brand beschadigde usb-stick . De printplaat en meerdere componenten zijn vernield. Na reiniging en onderzoek ziet het ernaar uit dat het geheugen zelf kan worden gelezen. Zo’n proces houdt in dat het geheugen (NAND) moet worden verwijderd om gelezen te kunnen worden. Dit kan wat tijd kosten, voordat ik aan het volgende project kan beginnen.

09:30 uur

Het volgende geval is een laptop waarop OS opnieuw is geïnstalleerd. De klant wil belangrijke documenten en e-mails terugkrijgen. Ik schroef de harde schijf los en maak een image voor verdere analyse door een andere ingenieur.

10:30 uur

Voor me ligt nu een externe harde schijf die op de grond is gevallen terwijl hij in gebruik was. De disk heeft stootschade, een head crash en defecte lees- en schrijfkoppen. De belangrijke data zijn privéfoto’s. Er is goede hoop op een goed resultaat, maar dit zal waarschijnlijk enkele dagen in het lab vereisen.

12:00 uur

Lunchtijd wordt onderbroken door een SD-kaart die bijna door een hond was opgegeten. Na een analyse moet ik concluderen dat het geheugen (NAND) volledig vernietigd is. Helaas hebben we in dit geval slecht nieuws voor de klant.

13:00 uur

Ik begin aan een harde schijf van een laptop waarbij de klant geen toegang meer heeft tot gegevens. Ik kom snel tot de conclusie dat het gaat om uitgebreide lees- en schrijfkopproblemen en ik vermoed stootschade. Ik bekijk het bestandssysteem om uit te zoeken waar precies de belangrijke data op de schijf zijn opgeslagen. Hierdoor hoef ik me alleen op de belangrijkste delen te concentreren. Het kan een dag duren om een optimaal resultaat te krijgen.

15:00 uur

Een emergency opdracht komt binnen; het gaat om een RAID met 12 harddisks van 2 TB. Door fouten bij 2 disks is het systeem gecrasht. Iedereen in het team helpt mee. Van alle werkende disks wordt een image gemaakt en het lukt om beide defecte schijven weer te laten werken, maar ze hebben leesfouten.

17:00 uur

Na de emergency opdracht aan Hans te hebben overgedragen, die nu ’s avonds doorwerkt, log ik uit. We hebben goede hoop dat we het meeste van de gegevens kunnen lezen, maar als gevolg van de leesfouten ontbreken er datablokken, waardoor sommige data verloren kan zijn.

, ,