Go to Top

Nieuwe cijfers van Kroll Ontrack

Wij doen internationaal onderzoek naar onze doe-het-zelfprogramma’s waarmee klanten zelf hun computerproblemen proberen op te lossen. De cijfers van 2226 gevallen uit 43 landen werden gedurende de eerste maanden van dit jaar verzameld.

Geen contact met de harde schijf

In 25 % van de gevallen krijgt de gebruiker geen contact meer met de harde schijf. Deze reageert niet, verschijnt niet in het schijfhulpprogramma en de inhoud van de schijf kan niet gevonden worden. Soms verschijnt er een blauw scherm.

  • Bij 11 % van de gevallen is er een probleem in de stroomvoorziening.
  • Bij 10 % is er sprake van valschade.
  • Bij 9 % gaat het om verwijderde bestanden.
  • Bij 7 % gaat het om corrupte bestanden op de harde schijf.

Hoe ontstaan contactproblemen met de harde schijf?

Wat veel voorkomt is fysieke schade aan de mechanische onderdelen of elektronica van de harde schijf.

Bij externe harde schijven komen ook fouten voor in de kabels of de usb-aansluiting van de computer of schijf. Het op een verkeerde manier verwijderen van de schijf kan ook schijffouten veroorzaken.

Op warme zomerdagen kunnen donder en bliksem spanningspieken veroorzaken, wat de stroomvoorziening van de harde schijf kan beschadigen. Virussen zijn ook problematisch als je te maken krijgt met een vernietigende soort.

Het weten van de oorzaken betekent niet dat je geen risico loopt, maar je kan wel voorkomen dat je dataverlies lijdt. Je moet altijd voorzichtig met je harde schijf omgaan en externe apparatuur op de juiste manier loskoppelen. Een antivirusprogramma is natuurlijk een absolute must.

In 70 % van de gevallen gaat het om defecte mobiele apparatuur

Niet onverwachts gaan de toestellen die we altijd meenemen het snelst kapot. 70 % van de problemen ontstaat bij laptops en externe harde schijven, en het gaat dan meestal om valschade.

Do’s en don’ts

In de zomermaanden gebeuren ongelukjes vaker dan anders. We reizen meer en de temperaturen zijn hoger.

Tips bij dataverlies:

  • Zet het apparaat uit – denk slim.
  • Zijn de gegevens niet heel belangrijk kan je proberen zelf iets te doen, of een kennis of klusjesman vragen.
  • Ben je afhankelijk van de data, schakel dan een gerenommeerd recoverybedrijf in. Je hebt vaak maar een kans je gegevens te redden.

 

 

,