Go to Top

Verloren informatie en kwijtgeraakte bestanden na computerservice

Het is een van meestvoorkomende telefoontjes naar Kroll Ontrack’ klantenservice: mensen die hun gegevens kwijt zijn nadat ze hun computer voor service hebben ingeleverd. Het lijkt tegenstrijdig, maar is een feit.

Het gebruikelijkste scenario is dat iemand zijn of haar computer bij de fabrikant of een verkoper inlevert voor hulp of reparatie, zonder te vermoeden dat informatie op de harde schijf of SSD door de servicebeurt kan worden aangetast. De technicus, die de computer moet repareren, heeft echter een heel ander doel: het zo snel mogelijk maken van de computer. Het probleem moet opgelost worden, en vaak betekent dit dat er een systeemherstel wordt uitgevoerd, ook al gaat het slechts om een hardwarefout waar de harde schijf niets mee te maken heeft. Vaak staat in de kleine lettertjes vermeld dat een bedrijf niet aansprakelijk kan worden gesteld voor verloren bestanden na een computerservice.

Een belangrijk punt is natuurlijk of de gebruiker een back-up maakte voordat de computer voor service werd ingeleverd. Onze ervaring is dat gebruikers vaak geen routines hebben voor het back-uppen van gegevens. Hier wordt slordig mee omgegaan. Wat ook kan gebeuren is dat een grijs scherm (Mac) of blauw scherm (pc) verhindert dat er nog een back-up kan worden gemaakt.

Communicatie tussen beide partijen speelt een belangrijke rol. Als het servicebedrijf de klant duidelijk informeert voordat deze de computer inlevert kunnen veel problemen voorkomen worden. De nul situatie vastlegggen door het maken van een bit-for-bit image voordat de werkzaamheden plaatsvinden kan veel leed voorkomen. Maar wat zijn de opties als het kwaad al geschied is? Wat te doen als het servicebedrijf een nieuw besturingssysteem geïnstalleerd heeft en al je oude informatie en belangrijke bestanden weg zijn?

Het is vaak nog mogelijk gegevens te redden. Allereerst moet de harde schijf onderzocht worden om te kijken of er nog data zijn die niet zijn overschreven. De veiligste manier om dit te doen is de harddisk naar Kroll Ontrack te sturen voor een analyse door ervaren data recovery experts . Een andere manier is zelf de schijf te onderzoeken met software die data kan herstellen. In het laatste geval is het belangrijk kennis van computers en harde schijven te hebben om te voorkomen dat nog meer gegevens overschreven worden, wat het onmogelijk zou maken overgebleven informatie te redden. Kroll Ontrack’ software voor data recovery heet EasyRecovery

Denk aan onderstaande tips voordat je een computer voor service inlevert:

* Maak als het kan een back-up voor je je computer bij een servicebedrijf inlevert.

* Praat met het servicebedrijf over de hierboven vermelde informatie voor je de computer inlevert. Wijs op het vastleggen van de nulsituatie.

* Is het ergste toch gebeurd bestaat er nog een kans om bestanden en data te herstellen.

, ,